Raport Zrównoważonego Rozwoju 2023

Usługi

  • 2-6
  • 203-1
  • 3-3
  • 3-3

Krajowy System Przesyłowy i System Gazociągów Tranzytowych

Podstawowym zadaniem GAZ-SYSTEM jako Operatora Gazociągów Przesyłowych, jest świadczenie usługi przesyłu gazu. Jest ona realizowana przede wszystkim poprzez Krajową Sieć Przesyłową (KSP) oraz System Gazociągów Tranzytowych (SGT). GAZ-SYSTEM zabezpiecza proces przesyłu, a po spełnieniu określonych warunków, zapewnia możliwości przyłączenia zainteresowanych podmiotów do sieci przesyłowej. Wszystkie działania związane z przesyłem gazu odbywają się w oparciu o regulacje Unii Europejskiej, ustawodawstwo krajowe oraz o regulacje wewnętrzne Spółki. Zgodnie z przepisami wyznaczane są stawki, możliwości oraz warunki, w ramach których świadczona jest usługa przesyłu paliwa gazowego. Firma zawiera umowy o przyłączenie do sieci na zasadzie równoprawnego traktowania i przyłączania – jeżeli istnieje uzasadnienie biznesowe realizacji zadania, a zainteresowany podmiot spełnia wymagane warunki.

Na koniec 2023 roku GAZ-SYSTEM posiadał 134 zawarte umowy przesyłowe w Krajowym Systemie Przesyłowym (z czego 28 z nich to międzyoperatorskie umowy przesyłowe z Operatorami Systemów Dystrybucyjnych) oraz 42 zawarte umowy przesyłowe w Systemie Gazociągów Tranzytowych. Wielkość przesłanego paliwa gazowego w KSP 2023 roku wyniosła 16,9 mld m3.

Przyłączenia do sieci przesyłowej – stan na 31 grudnia 2023 roku

Poza usługami związanymi z przesyłem gazu Spółka świadczy usługi dodatkowe takie jak:

  • dokonywanie dodatkowych pomiarów, niewynikających z obowiązków operatora systemu przesyłowego związanych ze świadczeniem usługi przesyłania,
  • wstrzymywanie, ograniczenie lub wznawianie dostaw do punktów systemu – na podstawie wniosku zleceniodawcy,
  • redukcja ciśnienia oraz sprężanie paliwa gazowego.

W związku z wejściem w życie zmian w ustawie Prawo Energetyczne, uregulowany został obowiązek zawarcia przez wszystkich odbiorców końcowych przyłączonych do sieci przesyłowej porozumienia z GAZ-SYSTEM. Reguluje ono współpracę z GAZ-SYSTEM w zakresie między innymi zasad eksploatacji stacji gazowej, świadczenia usług oraz wymiany informacji. Ze względu na różnice techniczne występujące pomiędzy stacjami gazowymi poszczególnych odbiorców końcowych, treść porozumień uzgadniana jest indywidualnie. Wobec wszystkich zawartych porozumień stosowane są jednakowe ogólne warunki, które są opublikowane na stronie internetowej GAZ-SYSTEM. Do końca 2023 roku Spółka zawarła 20 porozumień z odbiorcami końcowymi.

Laboratoria

Usługi oferowane przez Laboratorium Wzorcowania Gazomierzy w Hołowczycach, Laboratorium Pomiaru Jakości Gazu i Laboratorium Badań Materiałowych w Pogórskiej Woli opierają się na nowoczesnym sprzęcie, wykształconym personelu i najwyższych standardach potwierdzonych odpowiednimi certyfikatami i akredytacjami.

Laboratorium Pomiarów Jakości Gazu realizuje swoje zadania w dwóch lokalizacjach: Pogórskiej Woli i Terminalu LNG w Świnoujściu. Obie lokalizacje są objęte akredytacją Polskiego Centrum Akredytacji na zgodność z normą międzynarodową i europejską PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 jako laboratoria badawcze. Ich podstawowym zadaniem jest kontrola metrologiczna procesowych chromatografów gazowych, badanie jakości paliwa gazowego w sieci przesyłowej oraz wykonywanie analiz rozliczeniowych podczas rozładunku tankowców z LNG i załadunku do autocystern.

W 2023 roku Laboratorium Pomiarów Jakości Gazu wykonało kontrole pomiarowo-analityczne 70 chromatografów procesowych oraz 155 urządzeń do pomiaru temperatury punktu rosy wody.  Celem badania było potwierdzenie poprawności działania urządzeń eksploatacyjnych. W tym zakresie Laboratorium Pomiarów Jakości Gazu realizuje zarówno zlecenia wewnętrzne jak i  zlecenia komercyjne.

Oprócz działalności związanej z pomiarami jakościowymi gazu ziemnego, laboratorium zrealizowało pomiary hałasu, drgań miejscowych i ogólnych na stanowiskach pracy, hałasu pochodzącego od instalacji i urządzeń oraz oświetlenia na potrzeby wewnętrzne GAZ-SYSTEM. Laboratorium wykonuje także badania zawartości wodoru i helu w gazie ziemnym oraz pomiary emisji metanu za pomocą kamery FLIR. W 2023 roku wykonano kontrole szczelności dla 7 tłoczni gazu oraz zespołu przyłączeniowego systemu gazociągów tranzytowych. Wartość sprzedaży usług laboratorium w 2023 roku wyniosła 102 800 zł.

Zlokalizowane jest w Hołowczycach i jest to pierwsze w Polsce i tej części Europy laboratorium wzorcujące gazomierze gazem ziemnym przy ciśnieniu roboczym do 55 bar. W ramach swojej działalności laboratorium wykonuje między innymi wzorcowanie gazomierzy w warunkach zbliżonych do tych panujących w systemie przesyłowym oraz prowadzi prace badawczo-rozwojowe wymagające wykorzystania przepływu gazu w warunkach wysokiego ciśnienia.

W 2023 roku w  Laboratorium Wzorcowania Gazomierzy rozszerzyło zakres akredytacji o niższe strumienie objętości (13 – 65 m³/h) dla wzorcowania gazomierzy ultradźwiękowych. Dzięki temu obecnie możliwie jest wykonywanie większości wzorcowań gazomierzy turbinowych i ultradźwiękowych na potrzeby Spółki oraz klientów zewnętrznych w ramach przyznanego przez PCA zakresu akredytacji.

W 2023 roku laboratorium wywzorcowało łącznie 283 gazomierze w tym dla klientów wewnętrznych 114, a dla klientów zewnętrznych 169. Wartość sprzedaży usług wyniosła 1 841 240 zł.

Ponadto w ubiegłym roku zakończono trwające prawie dwa lata międzynarodowe porównania międzylaboratoryjne (ILC) w obszarze wzorcowania gazomierzy turbinowych i ultradźwiękowych. Przedsięwzięcie zostało zorganizowane przez Laboratorium Wzorcowania Gazomierzy GAZ-SYSTEM. Uczestnikami porównań było sześć czołowych europejskich laboratoriów z Niemiec, Hiszpani, Wielkiej Brytanii, Danii i Polski. Wyniki potwierdziły wysokie kompetencje Laboratorium Wzorcowania Gazomierzy zarówno w zakresie wzorcowania gazomierzy, jak i organizacji tego typu porównań.

Zlokalizowane jest w Pogórskiej Woli. Prowadzi prace naukowo-badawcze i diagnostyczne materiałów konstrukcyjnych i ich połączeń spawanych. W 2023 roku Laboratorium Badań Materiałowych uzyskało Uznanie Urzędu Dozoru Technicznego w zakresie metody radiograficznej (RT). Tym samym Laboratorium Badań Materiałowych poszerzyło ofertę wykonywanych badań nieniszczących dla urządzeń podlegających dozorowi technicznemu do pełnego zakresu metod stosowanych w ich badaniach. Dodatkowo Laboratorium Badań Materiałowych przeszło ocenę kompetencji przez Polskie Centrum Akredytacji i uzyskało wynik pozytywny, potwierdzając tym samym wysokie kompetencje z obszaru objętego akredytacją nr AB 1767. W 2023 roku Laboratorium Badań Materiałowych dodatkowo uzyskało przedłużenie świadectwa uznania Urzędu Dozoru Technicznego na kolejny dwuletni okres.

Terminal LNG

Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu eksploatowany jest od 2016 roku. GAZ-SYSTEM jako jego operator zapewnia: rozładunek LNG z tankowca przy nabrzeżu rozładunkowym, procesowe składowanie LNG w zbiornikach, regazyfikację LNG i wysyłkę gazu do Krajowego Systemu Przesyłowego oraz załadunek LNG na cysterny samochodowe oraz ISO-kontenery. Zdolność regazyfikacyjna Terminalu wynosi 6,2 mld Nm³ rocznie. Na terenie obiektu zlokalizowane są także dwa kriogeniczne zbiorniki do procesowego składowania LNG o pojemności nominalnej 160 000 m³ każdy. GAZ-SYSTEM kontynuuje prace mające na celu rozbudowę Terminalu w celu osiągnięcia następujących efektów:

  • poprawa elastyczności pracy instalacji oraz zwiększenie okresu dopuszczalnego opóźnienia dostaw do Terminalu poprzez zwiększenie pojemności magazynowej dedykowanej do procesowego składowania LNG o 180 tys. m3 brutto (poprzez budowę trzeciego zbiornika do procesowego składowania LNG),
  • uruchomienie drugiego stanowiska do rozładunku dostaw LNG oraz dodatkowej funkcjonalności Terminalu w postaci załadunku LNG na inne jednostki oraz bunkrowania statków paliwem LNG.

Od rozpoczęcia eksploatacji Terminalu LNG w Świnoujściu w 2016 roku przyjęto 268 dostaw skroplonego gazu ziemnego (stan na 1 stycznia 2024 roku). W szczytowym okresie wykorzystania obiektu (lipiec 2023 r.) w ramach siedmiu dostaw wyładowano blisko 1,2 mln m3 LNG.

2021 2022 2023
Liczba dostaw 35 58 62
Ilość surowca dostarczone do Terminalu w mln m³ 6,5 10 10,7
Ilość surowca po regazyfikacji w mld normalnych metrów sześciennych(Nm³) 3,7 5,8 6,2

Rok 2021 2022 2023
Liczba cystern 5699 5362 8426

Baltic Pipe

Baltic Pipe to strategiczny projekt infrastrukturalny, którego celem było utworzenie nowego korytarza dostaw gazu na europejskim rynku. Umożliwia on przesył gazu bezpośrednio ze złóż zlokalizowanych w Norwegii na rynki w Danii i w Polsce, a także do odbiorców w sąsiednich krajach Europy Środkowo – Wschodniej. Jednocześnie Projekt Baltic Pipe umożliwia przesył dwukierunkowy, czyli można nim dostarczać gaz z Polski do Danii.

W 2023 roku gazociągiem podmorskim Baltic Pipe przesłano 6,56 mld Nm3 gazu. W czasie normalnej eksploatacji potwierdzono możliwość przesyłania zaplanowanych 10 mld Nm3 gazu w roku. W czerwcu 2023 r. wdrożony został system informatyczny „Synergii Pipeline”, którego celem jest wsparcie zarządzania ryzykiem, integralnością i działaniami eksploatacyjnymi zgodnie z wymogami Standardu Eksploatacji Gazociągów Podmorskich DNV-RP-F116.

W ramach współpracy z innymi użytkownikami morza:

  • podpisano umowę z Energinet A/S dotyczącą zasad instalacji kabla energetycznego wzdłuż gazociągu podmorskiego Baltic Pipe w strefie duńskiej,
  • rozpoczęto uzgodnienia dotyczące umowy o skrzyżowaniu dla kabla energetycznego z firmą Vattenfall z wyprowadzającego moc z farmy wiatrowej Kriegers Flak do Szwecji,
  • zgłoszono uwagi w procesie wydawania pozwolenia dla farm wiatrowych OX2-Triton i Orsted-Skanes Havsvindpark na wodach szwedzkich.

W celu minimalizacji ewentualnego czasu naprawy gazociągu, zidentyfikowano i podjęto działania przygotowujące do zapewnienia dostępu do komplementarnych metod napraw w stosunku do rozwiązań dostępnych w ramach organizacji Pipeline Repair and Subsea Intervention (PRSI).

W październiku 2023 roku podpisano z Urzędem Dozoru Technicznego „Warunki Techniczne Eksploatacji Gazociągów Podmorskich” opisujące zasady eksploatacji, prowadzenia inspekcji i realizacji prac naprawczych gazociągów podmorskich na polskich wodach terytorialnych i polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej.

Program FSRU

GAZ-SYSTEM przeprowadził procedurę Open Season FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) w celu uzyskania wiążących zamówień od uczestników rynku na usługi regazyfikacji LNG, które mają być świadczone w ramach Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej po jego uruchomieniu. Uzyskanie wskazanych zobowiązań miało potwierdzić celowość realizacji planowanej inwestycji. Procedura Open Season dla Terminalu FSRU składała się z dwóch faz.

Procedury Open Season została uruchomiona w czwartym kwartale 2021 roku. Jej celem było uzyskanie od uczestników wiążących zamówień oraz zobowiązania do wiążącej rezerwacji usług regazyfikacji FSRU na odpowiednim poziomie w Fazie 2 Procedury. Faza 1 zakończyła się podpisaniem Umowy Order to Proceed (OtP) i przystąpieniem przez GAZ-SYSTEM do realizacji pierwszego etapu projektu, czyli do rozpoczęcia projektowania.

Rozpoczęła się w czerwcu 2023 roku od wezwania uczestnika, z którym podpisano OtP do złożenia oferty obejmującej taki sam poziom usług regazyfikacji oraz ten sam okres świadczenia usług regazyfikacji, czyli te same lata gazowe, jak w zamówieniu złożonym w ramach umowy OtP, w terminie do 7 lipca 2023 roku. W sierpniu 2023 roku GAZ-SYSTEM i uczestnik podpisali umowę na usługi regazyfikacji Terminalu FSRU, który będzie stanowił ważny element infrastruktury importowej gazu dla Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

Celem inwestycji jest stworzenie infrastruktury, która umożliwi odbiór dostarczanego drogą morską dodatkowego wolumenu skroplonego gazu ziemnego, jego regazyfikację oraz wprowadzenie do Krajowego Systemu Przesyłowego. Program FSRU zakłada umiejscowienie w rejonie Gdańska pływające jednostki zdolnej do wyładunku oraz procesowego składowania i regazyfikacji LNG. Instalacja zapewni moc regazyfikacji na poziomie ok. 6,1 mld m3 gazu ziemnego rocznie.

W listopadzie 2023 roku Komisja Europejska uwzględniła gazociągi lądowe planowane do realizacji w ramach budowy Terminalu FSRU w części pożyczkowej Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w rozdziale REPowerEU dotyczącym rozwoju infrastruktury niezbędnej do zaspokojenia najpilniejszych potrzeb związanych z bezpieczeństwem dostaw (komponent G3.2. – Improving energy infrastructure and facilities to meet immediate security of supply needs for gas).

Budowa pływającego Terminalu w Zatoce Gdańskiej jest krokiem w kierunku „ekologicznej alternatywy” w porównaniu do tradycyjnych nośników energii i paliw transportowych. Terminal FSRU nie tylko spełni funkcję dostarczania gazu dla różnych sektorów, ale również zwiększy zdolności przesyłowe dla nowych odbiorców, zwłaszcza w okolicach Gdańska. Perspektywa długofalowa inwestycji obejmuje także rozwój portów w Gdańsku i Gdyni. Dostosowanie infrastruktury portowej do nowoczesnych systemów transportowych pomoże sprostać prognozowanemu wzrostowi obrotów w basenie Morza Bałtyckiego.

Projekty przepustowości przyrostowej (procedura incremental)

Zgodnie z Capacity Allocation Mechanisms Network Code (CAM NC) w dniach 5 lipca – 30 sierpnia 2021 roku operatorzy systemów przesyłowych GAZ-SYSTEM i NET4GAS (N4G) przeprowadzili trzecią niewiążącą procedurę badania zapotrzebowania na przepustowość przyrostową, w wyniku której dla połączenia międzysystemowego Polska-Czechy otrzymali zgłoszenie zapotrzebowania na zdolność przyrostową.

Na podstawie otrzymanych niewiążących zgłoszeń operatorzy opracowali wspólne sprawozdanie z oceny zapotrzebowania rynku. W raporcie opublikowanym 25 października 2021 roku oszacowano potencjalne zapotrzebowanie na przepustowość przyrostową w ramach systemu wejścia-wyjścia GAZ-SYSTEM i systemu wejścia wyjścia N4G oraz wskazano, że należy zainicjować realizację projektu zdolności przyrostowej. W oparciu o wnioski z raportu OSP rozpoczęli fazę projektowania celem opracowania projektu przepustowości przyrostowej.

W dniach 17 stycznia – 17 marca 2022 roku GAZ-SYSTEM i N4G przeprowadzili konsultacje propozycji projektu przepustowości przyrostowej pomiędzy systemami przesyłowymi Polski i Czech. Następnie w związku z orzeczeniem Sądu Unii Europejskiej z dnia 16 marca 2022 roku w połączonych sprawach T-684/19 i T-704/19 operatorzy oraz krajowe organy regulacyjne Polski i Czech prowadzili rozmowy nt. zasadności i dalszego sposobu prowadzenia projektu zdolności przyrostowej dla połączenia międzysystemowego Polski i Czech w oparciu o rozdział V CAM NC. W związku z brakiem możliwości złożenia wspólnego wniosku do Urzędów Regulacji Energetyki Polski i Czech, Prezes URE nie miał podstaw do wydania skoordynowanej decyzji o zatwierdzeniu projektu przepustowości przyrostowej dla granicy Polska-Czechy zgodnie z CAM NC, nie przeprowadzono aukcji przepustowości przyrostowych dla granicy pomiędzy obszarami rynkowymi Polska-Czechy i tym samym procedurę incremental 2021-2023 dla granicy Polska-Czechy uznano za zakończoną.

28 kwietnia 2023 roku Prezes URE zakończył postępowanie administracyjne ws. przedłożonego przez GAZ-SYSTEM wniosku o zatwierdzenie projektu przepustowości przyrostowej na granicy pomiędzy obszarami rynkowymi Polska – Ukraina.

Przekazany do zatwierdzenia projekt był odpowiedzią na niewiążące zgłoszenia zapotrzebowania rynku na przepustowość przyrostową w punkcie GCP GAZ SYSTEM/UA TSO, które GAZ-SYSTEM i  LLC „Gas Transmission System Operator of Ukraine” (GTSOU) otrzymali w ramach przeprowadzonego w 2021 roku zgodnie z CAM NC badania zapotrzebowania rynku na przepustowość przyrostową pomiędzy systemami przesyłowymi Polski i Ukrainy. Po przeprowadzeniu w 2022 roku analiz technicznych i ekonomicznych oraz konsultacji rynkowych wstępnej propozycji projektu GAZ-SYSTEM przedłożył do Prezesa URE wniosek o zatwierdzenie projektu przepustowości przyrostowej dla granicy obszaru rynkowego Polska – Ukraina. W celu uzyskania skoordynowanych decyzji zatwierdzających projekt przez krajowe organy regulacji energetyki analogiczny wniosek został złożony przez GTSOU do National Energy and Utilities Regulatory Commission (NEURC). Prezes URE uznał, że propozycja projektu przedłożona przez GAZ-SYSTEM spełniała wszystkie przesłanki merytoryczne w zakresie art. 28(1) CAM NC do zatwierdzenia projektu przepustowości przyrostowej dla granicy obszaru rynkowego Polska – Ukraina.

Uzyskane skoordynowane decyzje regulatorów stanowiły podstawę do przeprowadzenia aukcji przepustowości przyrostowej 3 lipca 2023 roku na Platformie GSA. Żaden uczestnik rynku nie zarezerwował przepustowości przyrostowej w związku z czym test ekonomiczny zakończył się wynikiem negatywnym po obu stronach granicy. Zgodnie z art. 22 ust. 3 CAM NC w przypadku, gdy żaden poziom oferty nie skutkuje pozytywnym wynikiem testu ekonomicznego, dany proces uzyskiwania przepustowości  przyrostowej zostaje zakończony.

W dniach 3 lipca – 28 sierpnia 2023 roku GAZ-SYSTEM po raz drugi przeprowadził ocenę zapotrzebowania rynku na zdolności przyrostowe pomiędzy polskim system wejścia-wyjścia i ukraińskim systemem wejścia-wyjścia. W wyniku niewiążącego badania rynku otrzymano zgłoszenie zapotrzebowania na przepustowość przyrostową w kierunku z Polski do Ukrainy.

Na podstawie otrzymanych niewiążących zgłoszeń operatorzy opracowali wspólne sprawozdanie z oceny zapotrzebowania rynku. W raporcie opublikowanym 23 października 2023 roku oszacowano potencjalne zapotrzebowanie na przepustowość przyrostową w ramach systemu wejścia-wyjścia GAZ-SYSTEM i systemu wejścia-wyjścia GTSOU oraz wskazano, że należy zainicjować realizację projektu przepustowości przyrostowej. W oparciu o wnioski z raportu Operatorzy rozpoczęli fazę projektowania celem opracowania projektu przepustowości przyrostowej.

W dniach 5 października – 30 listopada 2023 roku GAZ-SYSTEM i GTSOU przeprowadzili konsultacje propozycji projektu przepustowości przyrostowej pomiędzy systemami przesyłowymi Polski i Ukrainy a następnie, zgodnie z CAM NC przygotowali stosowny projekt przepustowości przyrostowej pomiędzy systemami przesyłowymi Polski i Ukrainy. 26 kwietnia 2024 r. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki zakończył postępowanie administracyjne ws. przedłożonego przez GAZ-SYSTEM wniosku o zatwierdzenie projektu przepustowości przyrostowej na granicy pomiędzy obszarami rynkowymi Polska – Ukraina. Prezes URE uznał, że propozycja projektu przedłożona przez GAZ-SYSTEM spełniała wszystkie przesłanki merytoryczne do zatwierdzenia projektu. Aukcja przepustowości przyrostowej zostanie przeprowadzona 1 lipca 2024 roku.

Współpraca z operatorami systemów przesyłowych

16 marca 2023 roku GAZ-SYSTEM i Gas Transmission System Operator of Ukraine (GTSOU) podpisali porozumienie o wieloletniej współpracy, określające zasady i kierunki budowania bezpieczeństwa energetycznego oraz wypracowania wiodącej pozycji operatorów na regionalnym rynku gazu ziemnego w procesie transformacji energetycznej.

Dokument zakłada podjęcie wspólnych działań na rzecz zapewnienia technicznych przepustowości ciągłych w kierunku Ukrainy oraz uzyskanie wsparcia finansowego Unii Europejskiej dla tych działań. Operatorzy zadeklarowali, że będą promować gaz ziemny, będący ważnym elementem gospodarki obu państw oraz działać na rzecz umożliwienia transgranicznego przesyłu zielonych gazów. Strony porozumienia będą analizować wykorzystanie istniejącej infrastruktury LNG, przesyłowej i magazynowej, aby zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne państw regionu.

W ramach podpisanego porozumienia powołane zostały wspólne grupy robocze ds. Rynku i Dekarbonizacji. Ponadto, w marcu 2023 roku przedstawiciele GAZ-SYSTEM wzięli udział w spotkaniu dla uczestników ukraińskiego rynku gazu zorganizowanym przez GTSOU i Uktransgaz przy wsparciu Wspólnoty Energetycznej prezentując wspólny projekt incremental na granicy Polska-Ukraina oraz zasady rezerwacji przepustowości za pośrednictwem Platformy GSA. Z kolei we wrześniu 2023 roku przedstawiciele GTSOU uczestniczyli w spotkaniu GAZ-SYSTEM Forum prezentując rolę systemu przesyłowego gazu oraz podziemnych magazynów gazu w Ukrainie w zwiększeniu bezpieczeństwa dostaw w regionie przed sezonem zimowym 2023/2024.

26 kwietnia 2023 roku w Kopenhadze GAZ-SYSTEM i Energinet podpisali porozumienie o współpracy w celu przyspieszenia transformacji energetycznej i wzmocnienia regionalnego bezpieczeństwa energetycznego w Europie. Na mocy porozumienia powołano wspólne grupy robocze ds. bezpieczeństwa dostaw przez Baltic Pipe (SoS) oraz dekarbonizacji z wykorzystaniem biometanu i wodoru. W 2023 roku inaugurowano prace wszystkich grup roboczych, zatwierdzono zakres tematyczny prac (Terms of Reference) oraz odbyto szereg spotkań merytorycznych, w tym w szczególności w obszarze wzajemnej wymiany wiedzy na temat rozwoju rynku biogazu i biometanu. W 2023 roku obie spółki wzięły także udział w warsztatach technicznych na temat biogazu i biometanu, które zorganizowała Ambasada Danii w Warszawie.

Wyniki wyszukiwania