Program rozbudowy Terminalu LNG został podzielony na dwa etapy. Pierwszy, związany ze zwiększeniem mocy regazyfikacyjnych do 6,2 mld Nm3 rocznie, został zakończony na początku 2022 roku. Drugi etap prac to między innymi budowa trzeciego zbiornika LNG o pojemności 180 tys. m3 oraz nowe nabrzeże statkowe, które umożliwi rozładunek i załadunek większej liczby zbiornikowców LNG (również tych o małej i średniej skali). Dodatkowo powstanie infrastruktura umożliwiająca bunkrowanie (załadunek paliwa napędowego) mniejszych jednostek (np. typu holownik). Zakończenie rozbudowy zaplanowano w 2024 roku. Poziom regazyfikacji Terminalu zwiększy się z 6,2 mld Nm3 do 8,3 mld Nm3 rocznie.
Inwestycje w trakcie realizacji
Plany GAZ-SYSTEM na najbliższą dekadę to trzydzieści kluczowych projektów, dzięki którym długość sieci przesyłowej wzrośnie z 12 121 km do ponad 13 tys. km.
Moc tłoczni funkcjonujących w ramach systemu przesyłowego zwiększy się ponad dwukrotnie. Spółka jest w trakcie projektowania gazociągów lądowych, które połączą planowany Terminal pływający FSRU w Zatoce Gdańskiej z krajowym systemem przesyłowym. Prowadzona jest również rozbudowa Terminalu LNG w Świnoujściu.
Gazociąg Wronów – Rozwadów – Strachocina o długości ok. 280 km przebiegać będzie przez ponad 30 gmin w województwach: lubelskim i podkarpackim. Ukończenie etapu projektowego planowane jest w 2025 roku. Gazociąg ten będzie jednym z elementów koncepcji budowy gazowego Korytarza Centrum – Wschód, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa i ciągłości dostaw paliwa gazowego ze zdywersyfikowanych kierunków oraz optymalizacja pracy systemu przesyłowego. Wraz z wybudowanym już gazociągiem Gustorzyn – Wronów stanowić będzie główną magistralę przesyłową w centralnej i południowo – wschodniej Polsce, tworzącą dwukierunkowy gazowy szlak transportowy z Litwy – przez Polskę – na Słowację, a w przyszłości sięgający również na Ukrainę. Pozwoli także na przesył gazu dostarczanego poprzez projektowany terminal FSRU w Gdańsku.
Program obejmuje budowę gazociągów w woj. opolskim, śląskim i małopolskim oraz rozbudowę Tłoczni Gazu Kędzierzyn. Celem Programu jest wsparcie transformacji energetycznej poprzez stworzenie możliwości zastąpienia węgla gazem ziemnym w przedsiębiorstwach elektroenergetycznych i ciepłowniczych. W ramach inwestycji zaplanowano modernizację obecnej infrastruktury oraz budowę nowych gazociągów o zwiększonej średnicy, które poprawią bezpieczeństwo dostaw dla odbiorców zlokalizowanych w tym rejonie. W sumie powstanie około 260 km gazociągów i będą to:
- Gazociąg Oświęcim – Tworzeń,
- Gazociąg Skoczów – Komorowice – Oświęcim,
- Gazociąg Racibórz – Oświęcim,
- Gazociąg Kędzierzyn-Koźle – Racibórz,
- Gazociąg przyłączeniowy do bloku gazowo-parowego w Rybniku.
Rozbudowa Tłoczni Gazu Kędzierzyn zakończyła się w 2023 roku. W ramach inwestycji zabudowano trzy dodatkowe filtroseparatory oraz przenośny zestaw sprężający.
Projekt zakłada budowę nowych odcinków gazociągów zasilających aglomerację warszawską oraz modernizację istniejącej infrastruktury. Kluczowe odcinki to: Gazociąg Rembelszczyzna-Mory (długość około 28,5 km), Stanisławów-Wola Karczewska (długość około 40 km), Mory-Reguły (długość około 5 km), Wola Karczewska-Karczew (długość około 14,4 km) oraz Karczew-Gassy (długość około 1,8 km). Nowe inwestycje zwiększą bezpieczeństwo energetyczne stolicy i gmin ościennych. Umożliwią zwiększony i stabilny przesył gazu do odbiorców z sektora elektroenergetyki i operatorów dystrybucyjnych działających na terenie aglomeracji warszawskiej. Gazociąg Rembelszczyzna-Mory jest na etapie budowy, natomiast pozostałe gazociągi są na etapie projektowania.
Gazociąg Wężerów – Przewóz, wraz z nową stacją redukcyjno – pomiarową Kraków – Przewóz, pozwoli na uruchomienie nowej drogi zaopatrywania w paliwo gazowe odbiorców z aglomeracji krakowskiej i okolic. Projekt przewiduje bezpośrednie połączenie z gazowym Korytarzem Północ – Południe, przebiegającym na północ od Krakowa. Nowo wybudowany gazociąg przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa energetycznego i zapewnienia ciągłości dostaw przy zwiększonym zapotrzebowaniu na gaz. Realizacja inwestycji stworzy możliwości przyłączania nowych odbiorców przemysłowych, w szczególności z sektora elektroenergetycznego. Trasa gazociągu o długości ok. 45 km przechodzi przez gminy: Słomniki, Radziemice, Kocmyrzów-Luborzyca, Koniusza i Miasto Kraków. Przedsięwzięcie jest w stadium zaawansowanych prac projektowych, po uzyskaniu decyzji o ustaleniu lokalizacji.
Projekt zakłada budowę gazociągu wysokiego ciśnienia na terenie województwa opolskiego w gminach: Lewin Brzeski, Niemodlin, Grodków, Skoroszyce, Pakosławice i Nysa. W ramach inwestycji powstanie nitka główna gazociągu o długości około 41 km i średnicy 500 mm oraz odgałęzienia o łącznej długości około 14 km i średnicach 100 i 150 mm do modernizowanych obecnie stacji gazowych. Planowany gazociąg Lewin Brzeski – Nysa zastąpi istniejącą infrastrukturę przesyłową i umożliwi dostawy gazu do rozwijającej się strefy ekonomicznej w województwie opolskim. Przedsięwzięcie jest w stadium zaawansowanych prac projektowych, w ramach których w 2023 roku uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji oraz decyzję o ustaleniu lokalizacji.
Budowa Tłoczni Gazu Lwówek wraz z rozbudową Węzła Lwówek to jedna z głównych inwestycji GAZ-SYSTEM. Celem jest zwiększenie integracji polskiego odcinka Systemu Gazociągów Tranzytowych Jamał – Europa z Krajowym Systemem Przesyłowym. Tłocznia zlokalizowana będzie w Zębowie, tuż obok istniejącego Węzła Lwówek. W ramach planowanych prac w Tłoczni zostanie zabudowany zespół trzech agregatów sprężarkowych klasy 8 MW każdy. Inwestycja obejmować będzie rozbudowę istniejącej infrastruktury gazowej umożliwiającej wykonanie połączenia projektowanych elementów z istniejącą infrastrukturą przesyłową. W 2023 roku trwały prace projektowe obiektu. Rozpoczęto także postępowanie przetargowe na wybór dostawcy agregatów. Budowa tłoczni planowana jest w latach 2025-2027.
Celem inwestycji jest zastąpienie istniejącej, wyeksploatowanej infrastruktury, wybudowanej jeszcze w latach 80-tych ubiegłego wieku. Zadanie zostało podzielone na dwa etapy. Pierwszy obejmuje budowę gazociągu łączącego Zespół Zaworowo – Upustowy Zbąszyń i Stację Redukcyjno – Pomiarową Zbąszyń oraz budowę gazociągu Kiełpiny – Kargowa. W drugim etapie powstaną: gazociąg Nowe Tłoki – Krężoły, gazociąg Krężoły – Sulechów i gazociąg Łęgowo – Świebodzin. Łączna długość wszystkich odcinków gazociągów wyniesie ponad 77 kilometrów. W 2023 zakończyły się prace projektowe. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w 2024 roku, a zakończenie całej inwestycji w 2027 roku.
Inwestycja jest realizowana z podziałem na dwa odcinki, stanowiące odrębne zadania inwestycyjne: Kotowice – Krzeczyn (odc. północny) i Krzeczyn – Huta Miedzi Legnica (odc. południowy). Prace związane z realizacją każdego z odcinków są prowadzone równolegle. Nowy gazociąg zastąpi istniejącą infrastrukturę. Dotychczasowy gazociąg będzie wyłączony z eksploatacji. W jego miejsce powstanie nowy, o łącznej długości około 64 km. Na obydwu odcinkach trwają prace projektowe.
Gazociąg przyłączeniowy o długości około 20 km do Elektrowni Kozienice w Świerżach Górnych zapewni realne możliwości wprowadzania zmian w technologii wytwórczej opartej na zastosowaniu niskoemisyjnych źródeł paliwa. Gazociąg zlokalizowany będzie w województwie mazowieckim, w powiecie kozienickim. Obecnie inwestycja jest w trakcie projektowania.
W ramach przyłączenia Elektrociepłowni PGE EC Gdynia zostanie wybudowana stacja gazowa o przepustowości Q=63000 Nm3/h wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz gazociągu przyłączeniowego DN 300 o długości ok. 35 m.
Terminal FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) w Zatoce Gdańskiej jest jednym ze strategicznych projektów GAZ-SYSTEM. Celem inwestycji jest stworzenie infrastruktury, która umożliwi odbiór większych ilości skroplonego gazu dostarczanego drogą morską z różnych rejonów świata. Realizacja projektu zwiększy bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz państw regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
Zgodnie z założeniami Terminal ma być przystosowany do prowadzenia regazyfikacji na poziomie odpowiadającym około 6,1 mld m3 paliwa gazowego rocznie, z możliwością zwiększenia jego mocy w zależności od rozwoju rynku oraz zapotrzebowania na gaz ziemny.
Program przewiduje, że FSRU stanie przy platformie cumowniczej w odległości ok. 3 km od brzegu, na terenie gdańskiego portu, między ujściami odnóg Wisły: Śmiałej i Martwej. W ramach inwestycji planowana jest także rozbudowa krajowego systemu przesyłowego, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do klientów w Polsce i w regionie. Program obejmuje także budowę trzech gazociągów:
- Kolnik-Gdańsk o długości około 35 km,
- Gardeja-Kolnik o długości około 86 km,
- Gustorzyn-Gardeja o długości około 128 km.
W 2023 roku GAZ-SYSTEM podpisał porozumienia z Urzędem Morskim w Gdyni oraz z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk w sprawie współpracy przy realizacji inwestycji. W toku trwających prac projektowych dla części podmorskiej, zakończono odwierty geotechniczne w Gdańsku. Pozwolą one na wykonanie analizy podłoża, niezbędnej do wskazania lokalizacji punktu początkowego gazociągu podmorskiego oraz trasy jego przebiegu. Zakończono także badania UXO, proces pozyskiwania decyzji administracyjnych dla wszystkich gazociągów lądowych.
W ramach zakończonej w 2023 roku procedury Open Season zarezerwowana została na 15 lat pełna moc regazyfikacyjna Terminalu FSRU na poziomie 6,1 mld m3 rocznie.
W styczniu 2024 roku Spółka dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty na dostarczenie i obsługę jednostki FSRU, która ma pełnić funkcję Terminalu regazyfikacyjnego LNG w Zatoce Gdańskiej. W kwietniu GAZ-SYSTEM podpisał umowę czarteru określającą warunki dostarczenia i obsługi jednostki FSRU w Zatoce Gdańskiej z firmą White Eagle Energy Ltd., spółką z grupy Mitsui O.S.K. Lines. Oddanie do użytkowania całej inwestycji planowane jest w perspektywie 2027/2028 r.